Zaterdag, marktdag! Elke morgen rijden we voorbij de markt in de Saramaccastraat,
nooit gingen we er eerder een bezoekje brengen maar voor alles is er de eerste
keer en vandaag was die dag! Samen met de ouders van Lisa gingen we de ‘frisse’
(vis) lucht opsnuiven tussen de gezellige, kleine ‘kraampjes’ (hier kan je niet
alles een kraampje noemen want sommige mensen zitten gewoon op de grond).
Vol bewondering en interesse bekeken we de marktkramers achter de verschillende
standjes. Nuja, verschillende... De meeste mensen verkochten bijna allemaal
hetzelfde; groenten, fruit, verse en gedroogde vis. Omringd door de gezellige
drukte kuierden we door de smalle steegjes. Ook wij besloten onze koelkast
gretig te vullen en kochten wat groenten en fruit.
sinaasappelen |
Om 11 uur keerden we
gepakt en gezakt terug naar de Londenstraat en doken we in de boeken, het
tekenpapier en de kleurpotloden. De lesvoorbereidingen, het didactisch
materiaal (aanschouwelijk materiaal moeten we steeds zelf tekenen en inkleuren
want afprinten is hier helemaal niet mogelijk), weekreflecties en
portfolio-opdrachten lagen ons op te wachten. We werkten zaterdagnamiddag en zondagvoormiddag heel flink
voor school (zoals we altijd doen; twee verstandige studenten).
Zondagnamiddag
trokken we naar de vlindertuin, een verdiende ontspanning vonden we. In de
vlindertuin mochten we eerst vrij rondlopen in bepaalde ruimtes. We zagen de
mooiste ingekaderde vlinders tot de akeligste spinnen die in Suriname leven
(Gelukkig waren deze ingekaderd, levend zouden we ze niet willen
tegenkomen).
Vervolgens zetten we onze wandeling verder die begeleid werd door
de gids. Zij vertelde over de 20 soorten vlinders die ze kweken. Ook de
volledige cyclus van rups tot vlinder konden we bewonderen en aangezien ze 20
soorten vlinders hebben, zagen we ook de 20 verschillende soorten poppen. Zelfs
de vlinder die uit een pop springt, konden we onverwachts meemaken. Ook de
verschillende soorten planten (elke vlinder eet maar van 1 plant; ze zijn kieskeuriger
dan we dachten!) kweken de mensen daar in de Vlindertuin zelf. Omdat er zo’n
grote massa is aan vlinders en poppen exporteren ze tweemaal in de week poppen
naar Nederland. Jammer dat deze prachtige vlinders maar 3 weken tot 1 maand
leven!
de verschillende soorten poppen |
Naast deze onbeschrijfelijk prachtige insecten, fokken ze
ook tapijtslangen en roodpotige schildpadden; prachtige dieren die we met open
mond bewonderden!
Maandagochtend werden we opnieuw met een brede glimlach op
school verwelkomd. Onze mentoren behandelen ons echt als collega’s en er heerst
en heel aangename, losse sfeer. Er stond ons weer een nieuwe week boordevol didactische
en pedagogische uitdagingen te wachten. Terwijl Famke deze week lesgaf in klas
4, zocht Lisa de laagste klas op; klas 1. Lisa gaf rekenlessen in klas 1 om zicht
te krijgen op de beginsituatie van rekenen bij de leerlingen want dit moeten we
zelf uitzoeken (de leerkrachten weten zelf niet zo goed wie nu bepaald sterk of
zwak is in rekenen). Zo kon ze de leerlingen die nood hebben aan zorg, omwille
van hun rekenproblemen, selecteren en tijdens andere lessen meenemen om zorg
aan te bieden. Naast klas 1 nam Lisa woensdag terug een grote sprong naar klas 6. Daar merkte
ze duidelijk dat de zelfredzaamheid en emancipatie ondermaats is. De leerlingen
durven geen vinger op te steken en een antwoord te geven. Daarnaast moet je nog
vaak hun handje vast houden en dit vooral tijdens de wiskundelessen. De
leerlingen zijn niet gewoon om individueel te werken, problemen oplossend te
werken, uitdagingen aan te gaan,... En dit is heel jammer als je weet dat juist
het vak rekenen zo’n groot probleem is. Samen met de leerkracht maken ze
voortdurend de oefeningen (hier sommen genoemd) in hun boek. Tijdens haar
lessen gooide ze het over een andere boeg; ze liet de kinderen individueel
werken en zelf strategieën verwoorden, iets wat de leerlingen duidelijk niet
gewoon waren. Ook liet Lisa tijdens het corrigeren een aantal leerlingen aan
het bord komen zodat de motivatie, betrokkenheid en inspraak van de kinderen
verhoogde. Na deze manier van werken merkte Lisa al een positieve evolutie op
het gebied van emancipatie en zelfredzaamheid.
Famke startte de lesweek met een leesles. Aangezien de
motivatie bij de leerlingen vaak heel ver te zoeken is (kinderen zien het nut
van school niet in, lessen worden hier vaak ‘saai’ aangeboden, enz.) kostte het
haar bloed, zweet en tranen om enkele antwoorden uit de leerlingen te krijgen.
Dit werkt soms echt frustrerend en deprimerend, want je besteedt veel tijd en
energie aan het voorbereiden van de lessen en je wil natuurlijk lesgeven aan
kinderen die hun best doen om mee te werken. Maar ze bleef natuurlijk met een
lach en vol enthousiasme voor de klas staan. Gelukkig verliep het de volgende
dagen wat vlotter op het gebied van participatie van de kinderen. Tijdens de
taallessen merkte Famke dat er heel wat niveauverschillen zijn in de klas op
het gebied van Nederlands taalbegrip. Heel wat kinderen begrijpen soms niet wat
ze lezen, omdat ze thuis geen Nederlands praten. De kinderen kunnen wel correct
hardop lezen, maar aangezien de kinderen thuis (en tijdens de pauzes) geen
Nederlands praten (maar bv. Javaans, Chinees, Sranantongo, …), is het voor hen
heel moeilijk om de betekenis van bepaalde woorden en vooral uitdrukkingen te
begrijpen. Dit zorgde vaak voor onduidelijkheden en een verlies van lestempo,
maar ze probeerde dit door middel van ‘primitieve’ differentiatie (dit is een
term die hier niet bestaat) op te vangen.
Naast onze stage-opdracht ‘lesgeven’, werken we uiteraard
nog steeds verder aan ons zorgproject. Het doet ons heel veel deugd om te
merken dat het inzicht van de kinderen echt vooruitgaat door ons zelfgemaakt
materiaal. Aan de andere kant is het dan soms frustrerend wanneer je merkt dat
kinderen thuis niet voor school gewerkt hebben en het weer veel moeite vraagt
om stappen vooruit te komen. Het geeft je dan soms zo’n machteloos gevoel, want
we beseffen maar al te goed dat we dit probleem niet alleen kunnen aanpakken
(ouders, klasjuf, enz.)
Het is voor ons ook steeds zoeken naar ‘de beginsituatie’
van het kind. Waar ligt precies het probleem? Wat ziet hij/zij niet in? We
proberen dit steeds te achterhalen door verschillende oefeningen op te stellen
en te observeren hoe het kind deze oplost (bv: al tellend op de vingers,
gokkend). Op basis van die resultaten stippelen we dan een zorgprogramma uit.
Daarnaast hebben we het ook heel lastig met het besef dat we
met kinderen van klas 3 en 2 eigenlijk leerstof van het eerste leerjaar moet
hernemen. Splitsingen, elementaire optelling, tafels, … zijn de zaken die we
steeds met hen moet behandelen. Soms denken we bij onszelf: ‘Wat haalt het nog
uit? Het kind is al zo ‘oud’? Ons werk wordt waarschijnlijk zelf gewoon niet
verdergezet wanneer we weggaan?’ Maar dan proberen we onszelf op te trekken aan het feit dat ons
materiaal het inzicht echt verbetert en dat het alleen maar in het voordeel van
het kind kan zijn. Het vergt soms wel heel wat mentaal doorzettingsvermogen om
de zorguren door te komen, maar gelukkig kunnen we ons optrekken aan elkaar en
proberen we steeds nuchter om te gaan met onze gedachten en deze te
relativeren.
Een wél heel belangrijk 'wist-je-datje' om dit blogbericht af te sluiten;
Wist je dat... we dinsdag al aan de helft van ons verblijf zaten?! De tijd gaat veel te snel...
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Liefs,
Nu we het met onze eigen ogen gezien hebben hoe de school/werkweek er uitziet en hoe jullie zich dagelijks met de fiets in de drukke binnenstad vol uitlaatgassen begeven om de school te kunnen bereiken, moeten we jullie bewonderen! We zijn fier op jullie hoe jullie dit aanpakken elke dag opnieuw, de inzet en de overtuiging om jullie kennis en ervaringen die jullie in België opgedaan hebben trachten door te geven en iets te willen betekenen voor deze school. wij zijn blij dat jullie naast het schoolgebeuren nog even tijd kunnen maken voor al het mooie dat Suriname te bieden heeft.
BeantwoordenVerwijderenBedankt dat we dit alles mochten meemaken door jullie!
Liefs x
Dapper en moedig van jullie om steeds opnieuw ervoor te gaan ! Doe zo verder, dit maakt jullie sterker en je brengt een bagage levenservaring mee naar huis.
BeantwoordenVerwijderenStraffe meiden GO GO !
Hallo Famke!
BeantwoordenVerwijderenFantastisch wat jullie daar allemaal doen!
Wie had ooit gedacht dat jij ook juf zou worden! Het doet wel wat, jou daar op de foto's voor de klas zien staan. Je bent vast een héél lieve juf!
Geniet maar van de tijd dat jullie daar mogen meemaken! Dat zullen jullie je hele leven meedragen en nooit vergeten.
Ik ben ook een beetje fier op jou!
Lieve groetjes,
Je juf Annie uit het 2de leerjaar (en dat is lang geleden hé!)